Na webovej stránke by sa nemalo nachádzať viac ako sto hypertextových spojení

Prof. PhDr. Soňa Makulová, PhD. 1. marec 2008 v kategórii SEO optimalizácia

Úvod

V minulých číslach elektronického spravodaja sme sa podrobne venovali Smerniciam Google pre tvorcov webových sídiel, ktoré obsahujú 31 odporúčaní v štyroch kategóriách. Všímame si predovšetkým kategóriu venovanú obsahu a dizajnu stránky, ktorá obsahuje deväť pravidiel. Doteraz sme si vysvetlili podrobne aj s praktickými príkladmi prvých osem pravidiel.

1. hierarchia webového sídla a spojenia,
2. mapa webového sídla,
3. webové sídlo s užitočnými a informačne bohatými informáciami,
4. dôležitosť slov a ich používanie,
5. uprednostnite informačný dizajn pred dizajnom grafickým,
6. prvky Title a ALT sú dostatočne výstižné a presné,
7. na webovom sídle sú funkčné spojenia a správny html kód,
8. snažte sa, aby dynamické stránky zindexoval robot vyhľadávacieho nástroja,

V dnešnom článku sa venujeme deviatemu pravidlu v smerniciach týkajúcich sa obsahu a dizajnu stránky, ktoré zdôrazňuje, že na webovej stránke by sa nemalo nachádzať viac ako 100 hypertextových spojení. Znamená to, že v prípade viac spojení má používateľ sťaženú navigáciu a preto sa odporúča vytvoriť ďalšiu stránku. Súčasné pravidlo pravdepodobne vychádza aj z toho, že stránky s viacerými ako 100 spojeniami sa už v internetovej komunite považujú za „farmy liniek“.

Čo je farma liniek?

Pritom tzv. farmy liniek sa považujú za formy spamu. V podstate ide o to, že sa vytvorí webová stránka s cieľom zvýšiť ranking stránky tak, že pozostáva z dlhého zoznamu nekonzistentných spojení na dohodnuté stránky. Vznikajú tzv. farmy liniek, ktore na seba odkazujú. Takáto stránka je často tvorená automaticky programom. Počet odkazov považuje napríklad Google ako významný off page faktor pri SEO optimalizácii. Samozrejme, že odkazy musia byť zmysluplné a súvisieť s obsahom webového sídla. Na taktiku umelého zvyšovania Page Ranku stránky zvyšovaním počtu spojení už dávno Google a ďalšie vyhľadávače prišli a takáto stránke je penalizovaná vylúčením z indexu.

Počet spojení prichádzajúcich na stránku sa meria aj ako popularita spojení. Vysoká popularita stránky sa môže vo zvýšenej miere podielať aj na zvýšenej návštevnosti a tým aj vo zvýšení rankingu daného sídla. Znova zdôrazňujeme, že treba dávať pozor na to, ktoré stránky odkazujú na nás a nevyužívať farmy liniek, ktoré sa považujú za spam. Počet prichádzajúcich spojení môžeme zistiť aj na adrese http://www.linkpopularity.com.

Prečo sa uplatňuje toto pravidlo?

Treba si uvedomiť, že internet a s tým aj súvisiaci počet webových sídiel je pomerne nový fenomén. Pre zaujímavosť uvádzame tabuľku Matthew Graya, autora jedného z prvých robotov World Wide Web Wanderer, ktorý monitoroval nárast webu.

Obr. Nárast webových sídiel od júna 1993 do januára 1997 (prevzaté z Web Growth Summary)

Obr. Nárast webových sídiel od júna 1993 do januára 1997 (prevzaté z Web Growth Summary)

Ako vidíme na obrázku, počet webových sídiel bol pred 10 rokmi tak malý, že na internete, keď ešte neboli k dispozícii kvalitné vyhľadávače, bolo zvykom na stránku dávať veľa odkazov na ďalšie užitočné zdroje. Ako sme uviedli, dnes sa to už veľakrát považuje za spam, pretože sú k dispozícii mnohé kvalitné vyhľadávače a virtuálne adresáre internetových zdrojov, ktoré umožňujú tieto zdroje nájsť.

Treba si uvedomiť, že dnes, ako aj dokazujú výsledky mnohých prieskumov, používatelia prichádzajú na internet predovšetkým s cieľom nájsť rýchlo informáciu, ktorú potrebujú. Preto sa odporúča:

  • V prípade, ak máte veľa zdrojov, ktoré pokrývajú jeden predmet, vytvoriť radšej ďalšie stránky pokrývajúce ďalšie tématické oblasti a vytvoriť na ne odkazy. Je to pre používateľov prijateľnejší a jednoduchší spôsob hľadania. Z hľadiska SEO optimalizácie potom môžeme tiež zvolené časti sídla optimalizovať na zvolené kľúčové slová.
  • Čím je viac spojení na stránke, tým sa stránka stáva z hľadiska informačnej architektúry menej prehľadnou. Aj keď je na niektorých sídlach viac spojení, potom musíme venovať dôraz na celkové rozloženie stránky a organizáciu a klasifikáciu informácií tak, aby používatelia dokázali rýchlo nájsť požadované informácie. Pretože informáciu, ktorú nikto nenájde ani nikto neprečíta.

Ako môžeme skontrolovať, či naša stránka spĺňa uvedené pravidlo?

Našťastie už dnes existujú mnohé automatizované nástroje umožňujúce zistiť, koľko spojení je na stránke. Jeden z nich nájdete aj na adrese http://www.candsdesign.co.uk/tools/site-check/text-links/. Po zadaní URL adresy zistíme, koľko spojení vedie z našej stránky.

Obr. Nástroj umožňujúci zistiť, koľko spojení vedie z nášho sídla na ďalšie stránky

Obr. Nástroj umožňujúci zistiť, koľko spojení vedie z nášho sídla na ďalšie stránky

Uvedená smernica vyvolala medzi internetovou komunitou mnohé diskusie. Upozorňujeme na niektoré názory na diskusnom fóre Search Engine Watch Forums > Search Engines & Directories > Google > Google Web Search pod názvom Thoughts On Google’s 100 Links Per Page Limit? Ako aj vyplýva z diskusie na uvedenom fóre smernica má veľa odporcov, ktorých argumenty sú jasné a zrozumiteľné. Napriek tomu Google neodporúča, aby zo stránky viedlo viac ako 100 spojení. V opačnom prípade môžete byť penalizovaní.

Záver

Optimalizácia webových sídiel pre vyhľadávacie nástroje je dlhodobý a komplexný proces a preto sa odporúča dodržiavať odporúčania tvorcov vyhľadávacích nástrojov. V dnešnom čísle sme hovorili o tom, že na webovém stránke by sa nemalo nachádzať viac ako 100 spojení. O ďalších problémoch súvisiacich s optimalizáciou webových sídiel si povieme v ďalších číslach.

Literatúra


a) C and S Design - Link Check Spider. [cit. 2008-02-28]. Dostupné na internete: <http://www.candsdesign.co.uk/tools/site-check/text-links/>

b) Understanding the Google webmaster guidelines. 2007. [cit. 2008-02-28]. Dostupné na internete:< http://www.feedthebot.com/>

c) Webmaster Guidelines 2007. [cit. 2008-02-28. Dostupné na internete:<http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769>

d) Web Growth Summary. [cit. 2008-02-28]. Dostupné na internete: <http://www.mit.edu/people/mkgray/net/web-growth-summary.html >

Zdieľajte článok

Zasielajte mi nové články na e-mail:

Ďalšie články z kategórie SEO optimalizácia

Dôležitosť kontextu pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)

1. máj 2017

Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...

Asociácia a relevancia pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)

1. apríl 2017

Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...

Spokojní klienti

Ceníme si dôveru mnohých významných klientov

Môžeme vám pomôcť?

Sme otvorení každej požiadavke. Radi využijeme naše skúsenosti vo váš prospech.