Na webovom sídle je príliš veľa obsahu vo formáte flash (Najčastejšie chyby pri SEO optimalizácii webových sídiel)

Prof. PhDr. Soňa Makulová, PhD. 1. jún 2016 v kategórii SEO optimalizácia

Úvod

V našom elektronickom spravodaji sa už od roku 2006 venujeme tematickému okruhu optimalizácie webových sídiel pre vyhľadávacie nástroje internetu alebo SEO. V našom prvom článku vo februári 2006 Prečo musíme optimalizovať webové sídla pre vyhľadávače, alebo čo je SEO sme hovorili, že v dobe, keď je na webe niekoľko miliárd webových sídiel a ich počet denne neuveriteľne narastá, je na mieste snaha o zviditeľnenie webového sídla vo vyhľadávačoch.

Vyššie umiestnenie stránky vo vyhľadávačoch zvýši jej návštevnosť a tým sa v konečnom dôsledku zvýši predaj produktov a služieb na stránke. V súčasnosti sa stretávame s mnohými chybami pri optimalizácii webových sídiel. Vychádzame z článku Jamieho Tolentina 13 SEO mistakes that are easy to make (and how to correct them) (2014). K najčastejším 13 chybám pri SEO optimalizácii webových sídiel patria:

  1. mýlenie si PPC (Pay Per Click) so SEO,
  2. očakávanie, že SEO sa okamžite prejaví aj na nových sídlach,
  3. uprednostňovanie lacných SEO služieb využívajúcich zakázané techniky,
  4. uvažovanie o SEO optimalizácii webového sídla až po jeho vytvorení,
  5. nevytvorenie rozpočtu pre aktivity SEO,
  6. ignorovanie fázy brainstormingu kľúčových slov,
  7. zabúdanie na adresovanie duplikovaného obsahu na sídle,
  8. na webovom sídle je príliš veľa dokumentov vo formáte PDF bez optimalizácie,
  9. veľa obsahu vo formáte flash,
  10. ignorovanie sociálnych prvkov,
  11. zanedbanie obsahu,
  12. nepoužívanie správneho príkazu redirect,
  13. sústreďovanie sa na detaily a zabúdanie na celkový rámec.

V minulom čísle elektronického spravodaja sme v článku Na webovom sídle je príliš veľa dokumentov vo formáte PDF bez optimalizácie (najčastejšie chyby pri SEO optimalizácii webových sídiel) hovorili o nevýhode používania príliš veľa dokumentov vo formáte PDF na stránke. Ak už použijeme tieto dokumenty, vždy by sme sa mali snažiť ich použiť vo forme čistého textu a nie vo forme obrázkov. Sú dokumenty, kde sa často používa formát PDF a preto by sme si mali byť vedomí toho, že z hľadiska SEO optimalizácie to nie je vždy ideálny prípad. V dnešnom čísle sa budeme venovať ďalšiemu problému, ktorým je príliš veľa dokumentov vo formáte flash.

Na webovom sídle je príliš veľa dokumentov flash

Už veľakrát sme písali o tom, že prieskumové stroje majú najradšej čistý text. V prípade obsahu vo formáte flash, ktorý využívajú predovšetkým reklamné agentúry, sa tento väčšinou zobrazuje veľmi nízko vo výsledkoch vyhľadávania. Preto by sme si mali zapamätať, že obsah by mal byť čitateľný, čo umožňuje čistý HTML formát. Jednotlivé verzie jazyka HTML sa vyvíjajú a zdokonaľujú. Verzia jazyka HTML 5 umožňuje nahradiť plne funkcionalitu formátu FLASH.

Ako píše Marián Biel v svojom článku Flash končí. Ďalší klinec do rakvy pridal Firefox (2015) Flash bol roky jednou z najpoužívanejších platforiem na tvorbu animácií a rôznych ďalších prvkov, ktoré robili internetové stránky konečne niečo iné ako čistý text. Stával sa postupne terčom rôznych útočníkov, čím si postupne získal meno deravého softvéru, ktorý dal aj poriadne zabrať batériám mobilov a laptopov. Preto sa jeho čas kráti. Vo svojom prehliadači Firefox ho začala obmedzovať Mozilla.

Podobne sa aj Google rozhodol, že rok 2016 bude posledný, kedy bude zobrazovať reklamu založenú na technológii Flash. Používať ju budú môcť už len videoreklamy. Podrobné informácie nájdeme v článku Google dáva Flashu opäť zbohom. Bannery využívajúce tento systém nepovolí (2016). Flash je zastaraný a stále menej podporovaný formát, v ktorom sú vytvárané najmä animácie. Dokonca aj spoločnosť Adobe, ktorá formát vyvinula, vyzýva ku konverzii na HTML5. Podľa oficiálnych údajov je však stále až 100 000 000 inzerátov vo formáte Flash, pričom v roku 2015 to bolo 84% bannerovej reklamy.  Prijímanie reklám vo formáte Flash bude ukončené 30. júna 2016 a technológia bude pre zobrazovanie v reklamných službách od Google zablokovaná 2. januára 2017. Podobne sa na stranu technologických gigantov pridal aj Facebook, ktorý konvertuje svoje aplikácie z Flashu na HTML5. Jeho prehrávač videí, ktorý bol doteraz založený práve na technológii Flash, bol nedávno inovovaný a v súčasnosti už využíva novší štandard, ktorý podporuje aj oveľa viac mobilných zariadení.

Pomalé ustupovanie Flashu pokračuje. Obmedzuje ho napríklad prehliadač Firefox, Amazon už nezobrazuje bannery vo Flashi a Adobe nezaradil Flash do najnovšieho balíka Creative Cloud.

Záver

Optimalizácia webových sídiel pre vyhľadávače si právom zasluhuje patričnú pozornosť. V dnešnom čísle sme hovorili o nevýhode používania formátu flash na webových sídlach. Formát flash umožní plne nahradiť jazyk HTML5, čo si uvedomujú aj lídri v oblasti informačných technológií a preto ho postupne obmedzujú. Napriek tomu ho používa ešte veľa webových aplikácií, ale dá sa očakávať, že jeho koniec sa nenávratne blíži.


Literatúra


a) Biel, Marián. 2015. Flash končí. Ďalší klinec do rakvy pridal Firefox In TREND.sk. 14.07. 2015 [online], [cit. 2016-05-23]. Dostupné na internete: http://www.etrend.sk/technologie/flash-konci-dalsi-klinec-do-rakvy-pridal-firefox.html
b) Kotrý, Jozef. 2016. Google dáva Flashu opäť zbohom. Bannery využívajúce tento systém nepovolí. In TREND.sk. 17.02. 2016 [online], [cit. 2016-05-23]. Dostupné na internete: http://www.etrend.sk/technologie/google-dava-flashu-opat-zbohom-bude-blokovat-reklamu-na-nom-postavenu.html
c) Kotrý, Jozef. 2015. Facebook sa už s Flashom tiež lúči. Prehrávač videí využíva už len HTML5. In TREND.sk. 22. 12. 2015 [online], [cit. 2016-05-23]. Dostupné na internete: http://www.etrend.sk/technologie/facebook-sa-uz-s-flashom-tiez-luci-prehravac-videi-postavi-na-html5.html
d) Makulová, Soňa – Hrčková, Andrea. 2011. Optimalizácia webových sídiel pre vyhľadávacie nástroje. Bratislava, ELET 2011. [cit. 2016-04-09]. Dostupné na internete:  http://www.elet.sk/seo/makulova-hrckova.pdf
e) 13 SEO mistakes that are easy to make (and how to correct them). In TNW News. 3 December, 2014. [online], [cit. 2016-03-09]. Dostupné na internete:  http://thenextweb.com/socialmedia/2014/12/03/13-seo-mistakes-easy-make-correct/

Zdieľajte článok

Zasielajte mi nové články na e-mail:

Ďalšie články z kategórie SEO optimalizácia

Dôležitosť kontextu pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)

1. máj 2017

Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...

Asociácia a relevancia pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)

1. apríl 2017

Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...

Spokojní klienti

Ceníme si dôveru mnohých významných klientov

Môžeme vám pomôcť?

Sme otvorení každej požiadavke. Radi využijeme naše skúsenosti vo váš prospech.