V prípade, že na webovom sídle používate dynamické stránky, snažte sa, aby ich zindexoval robot vyhľadávacieho nástroja

Prof. PhDr. Soňa Makulová, PhD. 31. január 2008 v kategórii SEO optimalizácia

Úvod

V minulých číslach elektronického spravodaja sme sa podrobne venovali Smerniciam Google pre tvorcov webových sídiel, ktoré obsahujú 31 odporúčaní v štyroch kategóriách. Všímame si predovšetkým kategóriu venovanú obsahu a dizajnu stránky, ktorá obsahuje deväť pravidiel. Doteraz sme si vysvetlili podrobne aj s praktickými príkladmi prvých sedem pravidiel.

1. Hierarchia webového sídla a spojenia,
2. mapa webového sídla,
3. webové sídlo s užitočnými a informačne bohatými informáciami,
4. dôležitosť slov a ich používanie,
5. uprednostnite informačný dizajn pred dizajnom grafickým,
6. prvky Title a ALT sú dostatočne výstižné a presné,
7. na webovom sídle sú funkčné spojenia a správny html kód.

V dnešnom článku sa venujeme ôsmemu pravidlu v smerniciach týkajúcich sa obsahu a dizajnu stránky, ktoré zdôrazňuje, že v prípade, ak sa na webovom sídle používajú dynamické stránky, mali by sme sa snažiť, aby ich zindexoval robot vyhľadávacieho nástroja.

Dynamické a statické www stránky

V prípade tvorby www stránok máme v zásade k dispozícii dve možnosti:

  1. statické stránky,
  2. dynamické stránky.

O statických stránkach hovoríme vtedy, ak sú uložené na serveri vo forme html dokumentov. Sú vyrobené "natvrdo", ako napríklad texty a obrázky v knihe, v časopise alebo v katalógu. Ich vzhľad, správanie a obsah sa bez manuálneho zásahu nemení. Príkladom statických stránok sú napríklad informácie o firme, zoznamy kontaktov, informačné materiály o produktoch a službách, ktorých obsah sa nemení a pod. V prípade statických stránok sa predpokladá, že nebude dochádzať k žiadnej zmene v ich štruktúre a iba k malým zmenám v ich obsahu. Podľa niektorých autorov sa nepredpokladá častejšia aktualizácia ako 4x ročne. Zmena štruktúry stránok predstavuje prakticky novú výrobu stránok a tým opakovanie vstupného nákladu.

Statické stránky zobrazia iba to, čo ste napísali. Ak napríklad chcete napísať na každú stránku na koniec Vaše meno a adresu, neostáva nič iné, iba to napísať ručne. Môže byť napríklad aj požiadavka, aby sa na každej stránke nachádzal aktuálny dátum. V prípade statických stránok by ho bolo potrebné každý deň prepisovať ručne. Toto môžeme odstrániť použitým dynamických stránok. Treba si ešte uvedomiť, že prechod zo statickej verzie na dynamickú nie je možný, opačne sa to dá urobiť kedykoľvek.

Čo sú dynamické stránky

Dnes v internete nájdeme stále viac dynamicky generovaných stránok. Ide o stránky, ktoré dynamicky menia svoj textový obsah, prípadne grafický layout na základe požiadaviek používateľov. Pri ich generovaní sa spolupracuje s rôznymi databázovými servermi a používajú sa skriptovacie jazyky ako sú php, asp a java-script. Možnosti dynamických stránok sú veľké a ich hranice sú dané fantáziou autorov.

Ak chcete tvoriť dynamické stránky, máte v zásade dve možnosti. Dynamika do webových stránok sa môže vkladať buď na strane servera (potom sa používajú tzv. serverové skriptovacie jazyky), alebo môžete pridať dynamiku do stránok na strane klienta – prehliadača (potom sa používajú tzv. klientske skriptovacie jazyky). Každá z uvedených možností má svoje výhody aj nevýhody. Serverové skripty máte viac pod kontrolou a ich možnosti sú väčšie. Klientske skripty zase umožňujú vytvoriť interaktívne prostredie ako napríklad zmena obrázkov pri prechode myšou a pod. bez toho aby bolo nutné kontaktovať server (obnovenie stránky).

Dynamické stránky sa tvoria väčšinou pomocou skriptovacích jazykov ASP, PHP, Perl, ColdFusion alebo inou technológiou. Väčšina dynamických stránok má v URL adrese "?", ktorým sa oddelujú parametre stránky od názvu súboru.

Ukážky URL adries dynamických stránok:
http://www.magazinluna.sk/?p=catalogdetailpage&c=295&l=SK
http://www.infolib.sk/index/podstranka.php?id=595
http://www.ulib.sk/index/go.php?id=1897&idf=617&lang=sk
http://www.bratislava.sk/mesto.asp?p1=51737 

Ak používate dynamické stránky, snažte sa, aby ich zindexoval robot vyhľadávacieho nástroja

Uvedené pravidlo zdôrazňuje, že v prípade, ak používate na webovom sídle dynamické stránky (URL adresa obsahuje znak "?"), mali by ste si byť vedomí, že nie každý robot vyhľadávacieho nástroja je schopný zindexovať dynamické stránky tak, ako statické stránky. Preto by parametre v URL adrese mali byť krátke a nemalo by ich byť veľa.

Parameter v URL adrese vyzerá nasledovne:

http://www.example.com/something/lookat.php?OrderBy=avail&PropType=&PHPSESSID=

V uvedenom prípade máme tri parametre:
"OrderBy=avail"
"PropType="
"PHPSESSID="

„OrderBy“ je nazov parametra a „avail“ je jeho hodnota.

Ako vidíme, parameter je súčasťou URL adresy, ktorá vyžaduje vstup alebo určitú hodnotu v závislosti od toho, čo používateľ hľadá. Znakom & sú oddelené jednotlivé parametre navzájom. Štruktúra a prenos parametrov je špecifikovaná v CGI (Common Gateway Interface) protokole.

V prípade, že webové sídlo má aj statické aj dynamické stránky, súčasná smernica sa vzťahuje iba na dynamické stránky. Niektoré roboty vyhľadávacích nástrojov sú časom sofistikovanejšie a dokážu zindexovať aj niektoré dynamické stránky. Tak napríklad kedysi v smerniciach Google bolo vyslovene napísané "Nepoužívajte "&id=" ako parameter vo Vašej URL adrese, pretože takéto stránky nezahrnieme do nášho indexu". Dnes už tomu tak nie je a Google indexuje aj tieto typy stránok.

Je dobré sa riadiť odporúčaniami Vanessy Fox (2006) na Google Webmaster central Blog, ktorá uvádza:

  • Dynamické URL adresy s veľkým počtom parametrov sú problematické pre roboty vyhľadávacích nástrojov a preto sa odporúča ich prepis do používateľsky prívetivej podoby.
  • Ak môžete, počet parametrov by nemal byť väčší ako 2.

V prípade, že webové sídlo obsahuje dynamické stránky treba si uvedomiť, že aj tieto zindexuje robot, ale trvá to oveľa dlhšie ako zindexovanie statických stránok. Jedno je isté, že dynamickým stránkam patrí budúcnosť a preto aj roboty vyhľadávačov sa prispôsobujú uvedenej realite. K odporúčaným riešeniam patrí tvorba mapy webového sídla, ktorá obsahuje textové informácie a odráža obsah webového sídla. Google to rieši aj prostredníctvom služby generátora na tvorbu mapy sídla

Snažte sa, aby dynamické stránky boli viac používateľsky prívetivé k robotom

Ako sa uvádza aj na stránkach Google, dynamické stránky môžu spôsobiť problém pre robot vyhľadávacieho nástroj a preto, ak zistíte, že robot ignoruje Vaše dynamické stránky, vytvorte ich statickú kópiu pre robot. V tomto prípade ale nezabudnite v súbore robots.txt zakázať indexovanie dynamických súborov, aby ste neboli penalizovaní za dodanie duplikovaného obsahu. Ako sme už uviedli, k ideálnemu riešeniu patrí tvorba mapy sídla a dodanie jej URL adresy na indexovanie, prípadne prepis URL adresy do používateľsky prívetivej podoby.

Ukážky URL adries dynamických stránok po prepise do formy vhodnej pre indexovanie:
http://www.elet.sk/?redakcny-system-swiftsite-cms
http://www.sportove.sk/?produkty&kategoria=produktove-balicky
http://www.snd.sk/?umelecke-subory
http://www.snk.sk/?sluzby-kniznice

Záver

Optimalizácia webových sídiel pre vyhľadávacie nástroje je dlhodobý a komplexný proces a preto sa odporúča dodržiavať odporúčania tvorcov vyhľadávacích nástrojov. V dnešnom čísle sme hovorili o problémech pri indexovaní dynamických stránok. V budúcom čísle si povieme o smernici týkajúcej sa spojení an webových stránkach. 

Literatúra


a) FOX, Vanessa. 2006. Update to our webmaster guidelines. In: Google Webmaster Central Blog. Wednesday, October 25, 2006 at 7:41 AM. [cit. 2008-01-05].Dostupné na internete <http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2006/10/update-to-our-webmaster-guidelines.html>

b) MAKULOVÁ, S. 2007. Chcete získať vysokú pozíciu vo vyhľadávači Google alebo najnovšie informácie o jeho stratégii pri radení záznamov. In Newsletter. 1. jún 2007 [online], [cit. 2008-01-05].Dostupné na internete <http://www.elet.sk/?seo-optimalizacia-1&sprava=chcete-ziskat-vysoku-poziciu-vo-vyhladavaci-google-alebo-najnovsie-informacie-o-jeho-strategii-pri-radeni-zaznamov

c) MAKULOVÁ, S. 2006. Informačná architektúra a jej vplyv na nájditeľnosť webových stránok. In Newsletter. 13. január 2006 [online], [cit. 2008-01-05]. Dostupné na internete < http://www.elet.sk/?newsletter&sprava=informacna-architektura-a-jej-vplyv-na-najditelnost-webovych-stranok>

d) Understanding the Google webmaster guidelines. 2007. [cit. 2007-12-10]. Dostupné na internete:< http://www.feedthebot.com/>

e) Webmaster Guidelines 2007. [cit. 2008-01-10]. Dostupné na internete:<http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769>

f) Zoznámte sa stručne s technológiami webových stránok na Internete. [cit. 2008-01-10]. Dostupné na internete: <http://www.psoit.sk/index.php?stranka_id=4

Zdieľajte článok

Zasielajte mi nové články na e-mail:

Ďalšie články z kategórie SEO optimalizácia

Dôležitosť kontextu pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)

1. máj 2017

Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...

Asociácia a relevancia pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)

1. apríl 2017

Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...

Spokojní klienti

Ceníme si dôveru mnohých významných klientov

Môžeme vám pomôcť?

Sme otvorení každej požiadavke. Radi využijeme naše skúsenosti vo váš prospech.